В Деня на Земята, 22 април 2012 г деца, родители и учители създадоха своята Вкусна градинка в двора на ОДЗ 55 Иглика. В нея чрез игри и грижи за растения, зеленчуци и билки деца, родители и учители ще научават полезни уроци от природата. Репортаж по БНТ в предаването Бразди.
Проектът се осъществява в 10 детски градини в София, в партньорство с Фондация Заедно и с финансовата подкрепа на Фондация Америка за България.
Снимки от солидарната акция по изграждането на градинката
Вкусната градинка_Еньовден_220612 |
Какво представляват вкусните градинки?
С всяка една "вкусна градинка" ние сбъдваме една любима на много деца, родители и учители мечта - в сърцето на големия град, да изградим едно зелено, красиво, полезно и любимо място, където заедно с децата си, да учим най-скъпоценните уроци - тези на Природата.
ВКУСНАТА БИО-ГРАДИНКА (Еdible Garden in Kindergarden) е изключително популярна по света практика за екологично образование чрез преживяване, а нейното изграждане е прекрасен повод-вдъхновение за появата на солидарни (взаимно подкрепящи се) общности. По един естествен, забавен и лесен начин ВКУСНАТА БИО-ГРАДИНКА се превръща в любим на децата, удобен за възпитателите и предпочитан от родителите инструмент за устойчиво формиране на практични навици и умения. А в дните, когато се провеждат солидарни акции за изграждане и обгрижване, ВКУСНАТА БИО-ГРАДИНКА се превръща в едно прекрасно място за креативно общуване между децата и членовете на семействата и общността - те заедно учат, играят и общуват, преоткривайки тайните на природата.
Какво представляват вкусните уроци от природата?
ПРОЛЕТ
ДЕЙНОСТИ, които извършваме през пролетта:
- * Посяваме семенца за разсад в малки кофички
- * Подготвяме лехичките и почвата
- * Засаждаме растенията в лехичките
- * Мулчираме - слама около растенията, пази влагата и пречи на плевелите
- * Наблюдаваме работата и значението на пчелите и останалите насекоми, птички и животни в градинката
УМЕНИЯ, които придобиваме: физическа моторика, работа с инструменти, работа в екип,
ПОЗНАНИЯ: ботаника (структура на растението), био-динамика (опознаване ритъма на Природата и планетите), природознание (животни и насекоми приятели на градинката), писане и четене (изписване и прочитане на надписите на кофичките с разсада)
КАЧЕСТВА: грижа, внимание, постоянство, любов, доверие в ритъма на живота, приятелство, естетически усет
ЛЯТО
ДЕЙНОСТИ, които извършваме през лятото:
- * Поливаме градинката
- * Почистваме лехичките и пътечките
- * Надписваме и маркираме лехичките
- * Наблюдаваме развитието на растенията
- * Изучаваме структурата на растенията
- * Връзваме пълзящите растения - домати, краставици, тиквички
- * Похапваме от първите зеленчуци и подправки
УМЕНИЯ, които придобиваме: развитие на грубата моторика (поливане, връзване), хармонично развитие на сетивата (вкус, мирис, допир, слух, цвят)
ПОЗНАНИЯ: ботаника (ритъм и физиология на растенията, фотосинтеза, алеопатия - растения, който помагат на градинката), математика (работа с бройки, обем и количества, познания за мерки, бройки и обем)
КАЧЕСТВА: изследователски дух, търпение, грижовност, дисциплина, хармонизиране с циклите на Природата, партньорство и взаимна подкрепа, толерантност, позитивно общуване с връстниците и възрастните
ЕСЕН
ДЕЙНОСТИ, които извършваме през есента:
- * Събираме узрелите плодчета и зеленчуци
- * Дегустираме, сравняваме и опознаваме вкуса на различните продукти
- * Организираме си шарен ПРАЗНИК НА РЕКОЛТАТА и споделяме отгледаните от нас продукти с приятели, родители и съседи
- * Събираме, сушим, броим, пакетираме, надписваме и подреждаме семенца за следващата година
- * Мулчираме в лехичките остатъците от растенията
ПОЗНАНИЯ: здравословно хранене (различаване и предпочитане здравословни храни), земеделие (познаване на целия процес на култивиране на храната), геометрия (форми и обеми), физика (гравитация, принципът на скачените съдове при поливане с дъждовна вода), чужд език (имената на растенията и основни дейности на английски език),
КАЧЕСТВА: благодарност, споделяне, доверие, увереност, предаване на опит между връстници, радост от постигнатото, приятелство,
ЗИМА
ДЕЙНОСТИ, които извършваме през зимата:
* Градинката почива и събира вода и енергия под снега
* Изброяваме, подреждаме и написваме събраните през есента семенца
* Изучаваме и обсъждаме био-динамичните принципи в Природата - влиянието на луната, звездите и околната среда
* Планираме, рисуваме, дискутираме бъдещия сезон на градинката
УМЕНИЯ, които развиваме:: сортиране, разпознаване, рисуване, писане, развитие на речта, събиране и изваждане, фина моторика.
ПОЗНАНИЯ: ботаника (структура на семето, процес на развитие), природознание и био-динамика (изучаване на сезоните и влиянието на слънцето, луната и планетите), математика (събиране и изваждане), език (изписване имената на растенията и разпознаване на буквите), изкуство (рисуване на етикети на кутийките за съхраняване на семенцата)
КАЧЕСТВА: концентрация, отговорност, ред и дисциплина, любознателност